Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

за да бъдеш разбран трябва да има какво да кажеш. за съжаление повечето, които аз познавам (от БГ) нямат какво да кажат

… the answer is, in essence, that during this century of science’s greatest achievements, most physicists and philosophers have given  up on the idea that the purpose of science is to discover how the world really is. Instead they want to regard it as a mere instrument for making predictions and achieving pragmatic goals.
   
www.sofiafilm.com

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Тъжно.

It's not what happens to you but how you react to it that matters...

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Това може би трябва да е тъжно като щото аз не 1.разбирам кво срещам или 2. не срещам много философстващи :), може би. А то всъщност може да означава нещо много просто: както ти каза, повечето от нас искат да бъдат забелязани (това дето не са онези които живеят чужди животи) а не да бъдат разбрани. Като няма какво да бъде разбирано, което не е ситуацията с нас, няма много философия. Ако трябва да избирам между това да имам нещо мое дето да го мисля и да е ново и интересно в света или да ме разбират и лоялно да ме защитават за всяка кретения, която съм направил или щото партията е казала така познай кво идва на власт. Лоялността тук получава живот само в кавички и де фактоуч се изражда в сляпо следване на някаква цел, която само в края на съня си може да намери някаква полусмислена инструменталност. Много енергия ти хаби вп, Лили, ако я беше впрегнала в нещо смислено друго колко хубави неща можеше да се получат :). Моето обяснение е друго: ти не искаш да изтриеш с истинна гумичка тези години от живота си, когато вп ти е задавал посоката на изток. Излъгала си се, че може да ти обещае светло минало а той и бъдеще не може да ти обещае. Щото само лъже човека. И ти, чак сега разбирам, си изградила илюзорния свят за който говореше около принципа на като го няма тук и сега го има на друго място и другаде, ама абстрактно. Иначе казано: от изтока по-наизток. А то се пада запад. Та затова светът може и да западне, като почне да му свръшва слънчевата енергия, която го крепи.

… the answer is, in essence, that during this century of science’s greatest achievements, most physicists and philosophers have given  up on the idea that the purpose of science is to discover how the world really is. Instead they want to regard it as a mere instrument for making predictions and achieving pragmatic goals.
   
www.sofiafilm.com

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Либертин, Лилия, аз ще взема текста на В. Стойчев.
Мерси.
:)
пп. лека. до неделя.

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Че кое му е тъжното, Лили - то си е природно, естествено е. Това означава и - нормално, здраво, здравословно. Нарича се инстинкт за оцеляване и инстинкт за социализация. Бутат се едни в други, скупчват се, притискат се, групират се, после се предават взаимно и отново се прегрупират. Оцеляват хората и се социализират. Какво му е тъжното? Така е в природата.
Аз гледам безгласно и тихо, отдалеч, но по темата наблюдавам fphgrb01 и в мен е чувство на възторг.
Последната реплика на fphgrb01 е такава, че бих могъл да взема отношение. И да задам традиционния си въпрос (впрочем досега никого не съм попитал на глас това), обаче съм го задавал мислено:
Хайде да вземем някой т.нар. философ на заплата, да му подарим един вече изграден и успешен бизнес, от който доходът му да бъде примерно 10 х заплатата на директор на институт, работата да е свързана с млади, готини, интелигентни и добре облечени хора и целият ангажимент да е 2-3 пъти седмично да ходи да си прибира оборота (за всичко останало има служители, които са по-добри от него и го правят по-добре) и да предположим, че няма сам да си го съсипе - това ще е до края на живота. Е, питам при цялото свободно време и обезпеченост, колко статии и книги ще напише? Някои хора веднага мога да ви кажа - николко, но ще запазят един чудесен и много хубав спомен за философията и това, че някога в миналото са се докоснали до нея.
Ето най-точният индикатор за определяне на "интелектуалния пролетариат". Преодолейте им с магическа пръчка инстинкта за оцеляване и инстинкта за социализация и ще ги видите точно какво имат за казване. Разбира се - това не е общо, не е за всички, но аз съм смутен от години относно мащабите и размера.

< По-голямата опасност за мнозина от нас не е, че целта е твърде висока и се проваляме,
а че е твърде ниска и я постигаме. >
YouTube: < Pink Floyd Cluster One >

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Сега се сетих нещо. Имах предвид #136, след това видях следващия пост и по-късно ми хрумна:
Лъжата, любезни приятелю, не е нещо, което винаги и непременно трябва да се приема с крайна сериозност.
Та по този повод си спомних как император Галиен се е избазикал с Плотин. Плотин го омайвал - него и милата му съпруга - с идеята да бъде създаден град-държава на философите, трябвало е да се казва Платонополис. Това е бил грандиозен проект, с красиви площади, водостоци, много статуи на философи, библиотеки, величествени сгради и неголеми, но комфортни резиденции за самите философи. За целта Галиен предоставил една слабо населена тогава област, която обаче се оказала от незапомнени времена огнище на малария. Областта се казва Кампания и от тогава заради комичната история между Плотин и Галиен "кампания" (кампанийност) станала нарицателно за начинания от рода на "Дайте да дадем!". Както и да е, Галиен размислил и се въздържал да финансира това начинание... иначе е трудно да си представим каква гротескна история щеше да се получи от един идеалист и един император, който лесно се пали, но има склонност да послъгва. Това е забавната страна на историята, но сериозното - ако не ме лъже паметта - е че след цялото това "Пук!" и сапуненото балонче се спукнало и изчезнало във въздуха, тяхното приятелство не се е развалило, а можем да предположим - напротив, останал споменът за това колко вълнуващ, красив и цветен бил за мигове сапуненият балон.

< По-голямата опасност за мнозина от нас не е, че целта е твърде висока и се проваляме,
а че е твърде ниска и я постигаме. >
YouTube: < Pink Floyd Cluster One >

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

frege wrote:
Prodanov wrote:

..да си спомним Cпиноза, който век и половина  след смъртта му е открит от Лайбниц... (c53)

Вероятно тук проф. Проданов има предвид Хегел вместо Лайбниц?! :)
"Феноменология на духа" се появява 140 години след "Етика" на Спиноза. Известно е, че с публикувания във "Феноменологията" предговор към Хегеловия проект за "Система на науката", Хегел визира субстанцията при Спиноза, когато посочва, че сега вече задачата е да се покаже субстанцията не само като субстанция, но и като субект.  А  вече "Субективната логика", където Спиноза е видян именно като онзи "противник", в силата на чийто аргументи Хегел смята, че навлиза и оборва, излиза точно 150 години, точно век и половина след "Етиката" :)
Мнението на Хегел за Спиноза по принцип е много високо (да не се впускам в подробности) и това проличава в лекциите по история на философията, където Хегел буквално посочва, че идеята на Спиноза за абсолютната субстанция е истинна.  Проф. Проданов, поне пред мен, често е цитирал именно лекциите по история на философията и, разбира се, по философия на историята на Хегел.
Така че, това вероятно е от този тип неволни грешки, когато се мисли за едни автор, а се споменава името на друг - аз лично много често го правя. :)
И преди да бъда обвинен,  държа да кажа, че пиша това не, за да се харесам на някого, а защото ми се струва справедливо да го отбележа.
В крайна сметка очевидните фактически грешки не са най-интересното в един текст :)

Най-голямата заплаха за бъдещето на философията не е тоталното институционално разпространение на аналитичната про-научна "традиция". Истинската заплаха се състои в постоянно извършващия се акт на безотговорен философски компромис по приемане и признаване на тази "традиция" като "философска"!

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Ето, доста показателно, и аз направих грешка в пресмятането горе - става въпрос за 130 и 140 години между "Етика" от една страна и "Феноменология на духа" и "Науката логика", от друга :lol: Е, тогава пък цифрата (век и половина) излиза напълно точно спрямо "Енциклопедията" и именно що се отнася до времето на четене на лекциите по история на философията в Берлин. :)

Най-голямата заплаха за бъдещето на философията не е тоталното институционално разпространение на аналитичната про-научна "традиция". Истинската заплаха се състои в постоянно извършващия се акт на безотговорен философски компромис по приемане и признаване на тази "традиция" като "философска"!

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

по-добре отколкото описанието 'гаф', което е констатация без опит за обяснение. за съжаление от историческа точка не ми изглежда състоятелно: призракът на Спиноза настойчиво витае из цяла Европа поне до средата на 19в, а специално в Германия има Pantheismusstreit с участието на Лесинг, Якоби и кой ли не, така че да се твърди, че Хегел някак си го открива е, по моему, пак порядъчно нелепо.
това е без значение за текста, но не говори добре за автора, който  при небрежното подхвърлянето на имена (симптоматично?) прави гафове

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

frege wrote:

призракът на Спиноза настойчиво витае из цяла Европа поне до средата на 19в, а специално в Германия има Pantheismusstreit с участието на Лесинг, Якоби и кой ли не, така че да се твърди, че Хегел някак си го открива е, по моему, пак порядъчно нелепо

За пантеистичните нагласи в Германия преди Хегел е безспорно!
Разбира се, аз не бих употребил точно израз като "открива", а даже не бих употребил и израз като "критически открива", но...това е друга тема  :)

Най-голямата заплаха за бъдещето на философията не е тоталното институционално разпространение на аналитичната про-научна "традиция". Истинската заплаха се състои в постоянно извършващия се акт на безотговорен философски компромис по приемане и признаване на тази "традиция" като "философска"!

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

да уточним все пак: в края на 18в. т.н. "спор за пантеизма" тече с непрестанното упоменаване на името на Спиноза.
пък и да резюмирам(е): дотук се разбра, че спонтанно различаваме няколко вида егоцентризъм, та се налагат уточнения и че Спиноза, чието име непрестанно  конотира всякакви безбожия, някакси е бил открит  (след век и половина) от някого

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

От друга страна, далеч преди да се разгори дебата за пантеизма, първото влиятелно "откриване" в Германия на Спиноза е направено именно от...Лайбниц, в  "Теодицея" (1710).
Сега ми хрумва, дали пък не става въпрос за объркване на този приблизително "половин век"(33г.) с "век и половина"?! Кой знае, можем да гадаем,  но мисля, че в бързината е станало едно от двете - или "половин век" с "век и половина", или Хегел с Лайбниц :)

Най-голямата заплаха за бъдещето на философията не е тоталното институционално разпространение на аналитичната про-научна "традиция". Истинската заплаха се състои в постоянно извършващия се акт на безотговорен философски компромис по приемане и признаване на тази "традиция" като "философска"!

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

имаше такова уточнение на слуха, че Гарабед спечелил мерцедес: не е мерцедес, а  москвич и не го е спечелил, а го е бутнал.
защо само в Германия?  думата 'откривам' е неспасяема; Лайбниц се е срещал с него приживе и го споменава доста често, дори само за да го хули (колко от тези упоменавания са в публикувани текстове остава да броим); между смъртта на Спиноза и Теодицеята има две издания на речника на Бейл.

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Към Фреге: не дадох обяснение на гафа, защото (1) сметнах (явно неоснователно, предвид последвалите коментари), че обяснението е очевидно. Но най-вече защото това обяснение Боби веднага щеше да изтълкува като "оправдание" и пак щеше да ни засипе с едни коментари, напомнящи за монолози в сапунка :-) Не че той въпреки всичко не направи подобен коментар, но за това след малко.

Сега за обяснението: то се свежда до едно сравнително отдавна известно и добре изучено ПСИХОЛОГИЧЕСКО явление, наричано "conceptual (or memory) blending"
вж http://en.wikipedia.org/wiki/Conceptual_blending
Ники е прав, случва се на всеки. Само ще го поправя за това, че зад "смесването" не винаги стои и следователно не трябва да бъде търсена някаква логика - историческа или друга, тъй като то се случва на подсъзнателно ниво, където връзките могат да бъдат най-чудновати.
Отново повтарям, това не е "оправдание" - защото наистина на всеки от нас се случват подобни неща, но когато се пише научен текст, той след това трябва да бъде щателно проверен за подобни "гафове" - както от самия автор, така и задълително от рецензенти и редактори, защото се случва понякога въпросна несъзнателно конструирана грешка да се окаже доста устойчива и самият автор да не е в състояние да я открие сам. Т.е. накратко, гафът за мен не е в самото случване на грешката (както казах, никой не е застрахован от такива грешки), а в очевидния "sloppy editing" :-) (Боби, това последното да ти звучи познато :-)?)

It's not what happens to you but how you react to it that matters...

Re: ченгетата в БАН, интересни имена, Лили

Alias wrote:

Либертин, Лилия, аз ще взема текста на В. Стойчев.
Мерси.
:)
пп. лека. до неделя.

Ще очаквам резултата с интерес :-).

Л.

It's not what happens to you but how you react to it that matters...